Despre spectacol
CARACATIȚA reprezintă o incursiune în viața unei banale familii contemporane, privite prin ochii unui adolescent, un spectacol despre tinerețe în lumea de azi, despre cât de greu este să fii tânăr, și cât de dificil este să te formezi într-o societate aflată în criză. Spectacolul îl urmărește pe David și felul în care devine un copil- problemă, atât pentru părinți, cât și pentru școală și prieteni. Este atât o poveste de familie, cât și una de generație, am putea spune – un „coming of age story”, cu toată poezia aferentă vârstei, în care, ca într-o tragedie antică, copiii oglindesc păcatele părinților, fie ei zei, sau muritori.
Vârstă recomandată: 14+
Spectacolul conține efecte stroboscopice. Nu este recomandat persoanelor cu fotosensibilitate.
Realizatorii și distribuția
Concept și regie: Catinca Drăgănescu
Dramaturgie: Mara Căruțașu și Catinca Drăgănescu
Muzică și sound design: Andrei Dinescu și Andrei Raicu
Scenografie: Ruxandra Preda
Coregrafia: Florin Fieroiu
Măști supradimensionate: Laura Duică și Cătălina Rudeanu
Lighting design: Andrei Ignat
Video proiecție: Raluca Vasilescu
Cu: Voicu Aaniței, Mara Bugarin, Nicoleta Hâncu, Corina Moise, Dragoș Stoica, Ionuț Toader
“…Caracatița chestionează mai multe fenomene ale generației Z, încercînd să puncteze și care este responsabilitatea adulților. Asta face ca narațiunea să fie arborescentă (de unde și titlul) și să integreze fire narative secundare: povestea iubitei lui David, o fată dintr-o familie monoparentală precară, care rămîne însărcinată; povestea familiei tatălui lui David, cu cea de-a doua soție și copilul lor; povestea colegului hărțuit la școală etc. Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers, căci lungește spectacolul și îl aglomerează. El rămîne totuși solid ancorat în realitate și cred că pentru tineri poate avea efect terapeutic, iar pentru părinții lor ar putea fi un semnal pentru a-și chestiona propria relație cu copiii…” ( Oana Stoica, Teatru de cartier- Generația Z și părinții toxici)
❝…Caracatița nu scuză, nici nu acuză. În schimb, pune carnea pe copii de bani gata cu tendințe sinucigașe, pe relații adolescentine soldate în avort, pe rețetele psihiatrice care estompează temporar absența unui părinte, pe iubitele mult mai tinere sau pe mame pentru care copiii și afacerile sunt echivalente („Dacă-i scapi din ochi, îți scapă din mână”). De la copilăria în care polițiștii sunt tratați cu mită și până în pragul bacalaureatului care primează în interesele tatălui, în favoarea unei dependențe deja evidente („Faci ce vrei, mie îmi iei bacul”), spectacolul propune, pe o pantă descendentă a subtilității, o cădere în exces văzută în întregime din unghiul subiectiv al lui David (Dragoș Stoica), copilul-problemă.❞ (Adda Mihăescu,„Caracatița” sau generația trauma bond)
“…Caracatița urmărește copilăria și adolescența unui fiu devenit “problemă” din cauza lipsei de atenție și afecțiune a părinților. Este un caz clasic de tipul “în familia asta banii valorează mai mult decât dragostea”, un clișeu care din păcate este cât se poate de comun. Relația dintre mama pasiv-agresivă (Corina Moise), ahtiată după avere, și tatăl “cool” (Ionuț Toader), motociclist și fustangiu care contribuie considerabil din punct de vedere financiar se dovedește a fi marcantă pentru băiatul lor. Cu un fir narativ care se întinde pe o perioadă de câțiva ani, piesa ne invită să fim martori la transformările radicale ce au loc în dinamica dintre personaje. Protagonistul David (Dragoș Stoica) rămâne prieten chiar cu cei cărora obișnuia să le dea bully în generală, tatăl lui se căsătorește cu cea care îi era amantă (Nicoleta Hâncu) și ajunge (șoc șoc șoc) să o înșele și pe ea, Colin (Voicu Aaniței) și Natasha (aceeași Nicoleta Hâncu, cu un dublu-rol impresionant) devin cei care “fac legea”, iar Soniei (Mara Bugarin) îi este interzis să se revadă cu iubitul ei în urma unui avort. (Oana Balaci, Inima ca un pumn – Caracatița)