După două zile de lucru în depozitul Masca, participanții la Atelierul de Reciclare condus de arhitecta Gabi Albu au schimbat bormașina, ciocanele, și mănușile de lucru pe creioane, caiete de desen șii SketchUp, un program de proiectare si design 3D. Zilele de lucru la designul instalațiilor-mobilier pentru gradină le petrecem în biblioteca teatrului. Muzica ce vine dintr-o boxă bluetooth acoperă parțial click-urile trackpad-urilor; între cantece, se aud creioanele agățând hârtia texturată a caietelor de schițe.
Fiecare a venit deja cu o idee pentru ce ar vrea să construiască, jucându-se cu designul undeva între inventarul de materiale reciclate disponibile în depozit și nevoile teatrului și gradinii. Demersul de a crea un teatru ecologic cere la rândul său creativitate, un soi de creativitate care e și cu picioarele pe pământ și cu capul în nori, în același timp, ca să permitâ cu adevărat o reimaginare spațiului prin materiale și mijloace existente.
Desenat, feedback de la Gabi, scurte discuții, desenat, feedback de la Gabi, o glumiță, un ochi aruncat peste schițele celorlalți, o pauză scurtă de țigară, desenat… așa apar primele versiuni de instalații. La timp pentru vizita Catincăi Drăgănescu, directoarea teatrului. Fiecare scenograf își prezintă designul și e printre primele momente când se desprinde vizibil o nouă viață a decorurilor din depozit.
Briana își descrie designul de instalație-mobilier – pe lângă practicabili a inclus și una dintre maștile imense din depozit ca și corp de iluminat. (În video îl vedeți rapid și pe Jardel, prietenul teatrului Masca, plimbându-se alene, căutând locuri mai răcoroase prin clădire. Despre el o să vă povestesc altă dată.)
Bucățile de lemn, piesele de metal, și praful inevitabil, elemente tangibile ale procesului de reciclare, se transformă acum prin imaginarul și abilitățile scenografilor. Imaginar și abilități care se întalnesc, printre altele, cu o veche fantezie colectivă a echipei teatrului, în forma unei pergole cu trandafiri cățărători.
Însă, de la schiță până la instalația finală, procesul nu e unul strict liniar. După vizita Catincăi și trecerea prin imaginarul viitoarelor instalații, echipa revine la aspectele tangibile – câți practicabili avem? Care sunt dimensiunile pieselor? Unde instalăm? Cum arată spațiul? Avem loc? Așa că, în ciuda căldurii ce parcă îți lipește pielea de asfalt, ieșim afară să vedem și să măsurăm din nou spațiul grădinii.
Fiecare și-a verificat locația dorită în gradină, și-a măsurat spațiul și și-a verificat dimensiunile instalației-mobilier. Înapoi la schițe acum.
Asta e deja a treia zi de atelier, o miercuri. Vineri vor face o ultima vizită în depozit să își selecteze materialul și să îl pună deoparte; de la caiete de desen și programe de design vor trece din nou la mănuși de lucru. Acum însă, ziua continuă în biblioteca teatrului, scenografii revin asupra design-urilor lor…. muzica ce vine dintr-o boxă bluetooth acoperă parțial click-urile trackpad-urilor; între cântece, se aud creioanele agățând hârtia texturată a caietelor de schițe…
Pe curând,
Alina
One comment for “De la un practicabil la o banca de gradina Partea II (Alina Apostu)”
Ce-am mai găsit la Masca în grădină – Orhideea de vanilie! (Alina Apostu) – Teatrul Masca
[…] responsabilitate pentru artă și natură. Acolo veți putea vedea pe viu decorurile reciclate în instalații-mobilier, gradina și sera nou plantate și noul mural al teatrului! Cum intrați? Donați o plantă […]